Jean-Claude Mühlethaler

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Research directions

Communicative practices in the time of Charles VI

The questioning about the relationship between an author and his readership, just like the investigation of different persuasion techniques, dates back to antique rhetoric and that the period of unrest during the reign of Charles VI (1380-1422), a few decades before the advent of printing, was a cornerstone in the history of literary communication. The importance of political events such as the civil war and the English occupation lead authors to get involved in political affairs and thereby situate themselves in the political field, which in turn caused them to hold a new position in the literary field.
With focus on the technical terms and metaphors an author uses as well as the figures (from the figure of the philosopher to the figure of the madman, from Aristotle to the jester) he identifies with, the implications of his - and his readership's - mise-en-scene shall be explored and in doing so the literary works written under the reign of Charles VI shall be situated one against another. The detailed study of this period in time will enable to gain insight into its particular literary scene as well as into the intended readership of various texts and their reception at court and in town. Letters and other written reactions of readers to pieces of literature that struck them will serve as the basis for carrying out this complementary step in the understanding the literary world of the period. According to our working hypothesis, originality in personal mise-en-scene is the key element to the uncovering of an author's posture, since the works to be analyzed were all written at a time where the individual gained in importance, where traces of subjectivity began to pervade texts and where the century-old rhetoric tradition was reshaped according to the needs of individual writing projects.
Director of the project: Prof. Jean-Claude Mühlethaler, University of Lausanne.
Collaborators: Delphine Burghgraeve, Claire-Marie Lomenech.

Mythe et politique à la fin du Moyen Age

Les recherches sur l'utlisation du mythe à la fin du Moyen Age et notamment la réception de la figure d'Enée (de Didon) en France se situent dans le prolongement de mes travaux sur la satire médiévale et sur les relations entre littérature et pouvoir aux XIVe et XVe siècles. La base de données "Mythe et politique" (une bibliographie raisonnée présentant les travaux critiques depuis 1985), fruit d'un projet FNS que j'ai dirigé avec Mme la Professeure Serena Romano, de l'Histoire de l'Art, peut être consultée sur le site de la Section de Français à l'adresse: http://www2.unil.ch/fra/Mythe.htm. Parmi les entrées, on trouve les articles déjà publiés par les membres de l'équipe (Virginie Dang, Vera Segre et moi-même), prélude à l'étude d'ensemble sur l'utilisation de la figure d'Enée à la fin du Moyen Age, qui est en préparation

Enjeux du lyrisme au passage du Moyen Age à la Renaissance

Les recherches portent sur la lente émergence d'un champ d'expression propre au lyrisme (la "seconde rhétorique") suite à la crise de la courtoisie au tournant du XIVe/XVe siècle. L'oscillation entre une subjectivité revendiquée et une poétique de la maîtrise en Europe, le rejet et la restauration de la tradition alors qu'on passe d'une culture manuscrite à une culture imprimée, est au centre de nos interrogations. La réception d'Alain Chartier, figure de référence pour les XVe et XVIe siècles, est le corollaire obligé de ces travaux: une base de données est en élaboration. S'y ajoute un intérêt particulier pour François Villon et Charles d'Orléans, poète dont l'édition et traduction du "Livre de Pensée" (en collaboration avec Virginie Minet-Mahy, de l'Université de Louvain) est en préparation pour les éditions Champion

La littérature médiévale à table

Les représentations littéraires de la table (boire et manger) sont un sujet récurrent dans mes travaux depuis de longues années. Les enjeux symboliques des mets, les implications morales du comportement à table conduisent nécessairement à un travail de nature interdisciplinaire: des contacts fructueux ont été noués avec des chercheurs en Europe et, plus près de nous, avec l'Alimentarium de Vevey

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