Barre verticale Université de Lausanne - Unisciences
 
 
Séparateur Annuaire Séparateur Actualités Séparateur Aide Séparateur Login
Langues:  fr | en
Transparent
RECHERCHE
Transparent
Transparent
Transparent
Photo ambiance
UNIL > Unisciences >
MyUNIL
Transparent
AFFICHER LES DONNEES
Transparent
de à
Données actuelles
Transparent

Catherine Thevenot

Coordonnées Curriculum Recherches Enseignements Publications
Publications | Mémoires et thèses

La recherche avancée est accessible via Serval

Les publications peuvent être gérées en accédant à Serval via MyUnil


55 publications

2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2001 |
 
Apprendre à manipuler les symboles numériques
Chazoule Guy, Thevenot Catherine, 2018/02/07. pp. 265-278 dans Ferrand Ludovic, Lété Bernard, Thevenot Catherine (eds.) Psychologie cognitive des apprentissages scolaires : apprendre à lire, écrire, compter, Dunod.
 
Apprendre à utiliser des procédures de calcul : l’addition
Thevenot Catherine, Fanget Murielle, 2018/02/07. pp. 215-224 dans Ferrand Ludovic, Lété Bernard, Thevenot Catherine (eds.) Psychologie cognitive des apprentissages scolaires : apprendre à lire, écrire, compter, Dunod.
 
Psychologie cognitive des apprentissages scolaires : apprendre à lire, écrire, compter
Ferrand Ludovic, Lété Bernard, Thevenot Catherine (eds.)Ferrand Ludovic, Lété Bernard, Thevenot Catherine, 2018/02/07. 336, Dunod.
 
Successful aging : The role of cognitive gerontology
Hartley Alan, Angel Lucie, Castel Alan, Didierjean André, Geraci Lisa, Hartley Joellen, Hazeltine Eliot, Lemaire Patrick, Maquestiaux François, Ruthruff Eric et al., 2018/01. Experimental Aging Research, 44 (1) pp. 82-93.
 
High working memory capacity favours the use of finger counting in six-year-old children
Dupont-Boime Justine, Thevenot Catherine, 2017/10/30. Journal of Cognitive Psychology pp. 1-8.
 
Laissez les enfants compter sur leurs doigts
Thevenot Catherine, Dupont-Boime Justine, 2017/10/01. Cerveau et psycho 92 pp. 78-82. Peer-reviewed.
 
Spatial numerical associations in preschoolers
Thevenot Catherine, Fayol Michel, Barrouillet Pierre, 2017/09/19. Thinking & Reasoning pp. 1-13.
 
Des doigts et des nombres
Guedin N., Thevenot C., Fayol M., 2017/08. Psychologie Française pp. NA.
 
Hippocampal spatial mechanisms relate to the development of arithmetic symbol processing in children
Mathieu Romain, Epinat-Duclos Justine, Léone Jessica, Fayol Michel, Thevenot Catherine, Prado Jérôme, 2017/06. Developmental Cognitive Neuroscience pp. NA.
 
What's Behind a “+” Sign? Perceiving an Arithmetic Operator Recruits Brain Circuits for Spatial Orienting
Mathieu Romain, Epinat-Duclos Justine, Sigovan Monica, Breton Audrey, Cheylus Anne, Fayol Michel, Thevenot Catherine, Prado Jérôme, 2017/03/14. Cerebral Cortex pp. NA.
 
Arithmetic Word Problem Solving : The Role of Prior Knowledge
Thevenot Catherine, 2017/01/01. pp. 47-66 dans Geary David C., Berch Daniel B., Ochsendorf Robert J., Mann-Koepke Kathleen (eds.) Mathematical Cognition and Learning Vol 3 : Acquisition of Complex Arithmetic Skills and Higher-Order Mathematics Concepts chap. 3, Academic Press.
 
La dyscalculie développementale vue comme un déficit d'automatisation des procédures de comptage
Thevenot Catherine, 2017/01. Rééducation orthophonique, 269 pp. 113-123.
 
La dyscalculie et l’automatisation des procédures de calcul
Thevenot Catherine, Uittenhove Kim, Prado Jérôme, 2016/12. Développements : revue interdisciplinaire du développement cognitif normal et pathologique pp. 7-9.
 
Le paradigme de reconnaissance des operandes pour une identification des strategies en arithmetique : une synthese
Thevenot Catherine, Masson Sandrine, Fayol Michel, 2016/12/01. L’Année psychologique, 116 (3) pp. 467-488 .
 
Les compétences numériques chez de jeunes enfants prématurés
THEVENOT Catherine, CHAZOULE Guy, MASSON Sandrine, CASTEL Caroline, FAYOL Michel, 2016/08/01. L'Année psychologique, 1112 (2) pp. 227-248.
 
Danse-doigts, a fine motor game.
Susini J. F. , Pons O., Guedin N., Thevenot C., 2016/01/01. Modelling, Measurement and Control C pp. 182-192.
 
Fast automated counting procedures in addition problem solving : when are they used and why are they mistaken for retrieval ?
Uittenhove K., Thevenot C., Barrouillet P., 2016/01. Cognition, 146 pp. 289-303.
 
Running the number line : Rapid shifts of attention in single-digit arithmetic
Mathieu R., Gourjon A., Couderc A., Thevenot C., Prado J., 2016/01. Cognition, 146 pp. 229-239.
 
Ten-year-old children strategies in mental addition : a counting model account
Thevenot C., Barrouillet P., Castel C., Uittenhove K., 2016/01. Cognition, 146 pp. 48-57.
 
Strategies for written additions in adults
Dewi Jasinta D. M., Castel Caroline, Kerzel Dirk, Posada Andrès, Thevenot Catherine, 2015/11/17. Journal of Cognitive Psychology, 27 (8) pp. 979-991.
 
Identifying strategies in arithmetic with the operand recognition paradigm : a matter of switch cost ?
Thevenot C., Castel C., Danjon J., Fayol M., 2015. Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory, and Cognition, 41 (2) pp. 541-552.
 
Word problem solving and mental representations
Thevenot C., Barrouillet P., 2015. pp. 158-179 dans Dowker A., Cohen-Kadosh R. (eds.) The Oxford Handbook of Numerical Cognition, Oxford University Press.
 
Apprentissage de la résolution des problèmes arithmétiques verbaux. Encyclopeadia Universalis.
Thevenot C., 2014/01..
[serval:BIB_4034F3881762]
 
Do not count on me to imagine how I act : behavior contradicts questionnaire responses in the assessment of finger counting habits
Lucidi A., Thevenot C., 2014. Behavior Research Methods, 46 (4) pp. 1079-1087.
 
Numerical abilities in children with congenital hemiplegia : an investigation of the role of finger use in number processing
Thevenot C., Castel C., Danjon J., Renaud O., Ballaz C., Baggioni L., Fluss J., 2014. Developmental Neuropsychology, 39 (2) pp. 88-100.
 
Relation between fingers and number : what can we learn from children with hemiplegia ?
Thevenot C., 2014. ANAE, 128 pp. NA.
 
How to improve digital skills
Thevenot C., Masson S., 2013. ANAE, 123 pp. 182-188.
 
On the problem-size effect in small additions : can we really discard any counting-based account?
Barrouillet P., Thevenot C., 2013. Cognition, 128 (1) pp. 35-44.
 
The role of fingers in number processing in young children
Lafay A., Thevenot C., Castel C., Fayol M., 2013. Frontiers in Psychology, 4 (488) pp. NA.
 
The use of the operand-recognition paradigm for the study of mental addition in older adults
Thevenot C., Castel C., Danjon J., Fanget M., Fayol M., 2013. The Journals of Gerontology. Series B : Psychological Sciences and Social Sciences, 68 (1) pp. 64-67.
 
Improving numerical skills in Down syndrome children : an educational and theoretical issue
Chazoule G., Thevenot C., Fayol M., 2012. ANAE, 120-121 pp. 561-567.
 
Relationship and transfer between mental and written arithmetic
Thevenot C., Castel C., 2012. Journal of Cognitive Psychology, 24 (3) pp. 286-294.
 
The use of procedural knowledge in simple addition and subtraction problems
Fayol M., Thevenot C., 2012. Cognition, 123 (3) pp. 392-403.
 
Better elementary number processing in higher skill arithmetic problem solvers : evidence from the encoding step
Thevenot C., Barrouillet P., Castel C., Jimenez S., 2011. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 64 (11) pp. 2110-2124.
 
Retrieval from Memory or Procedural Strategies for Addition Problems : the Use of the Operand-Recognition Paradigm in 10-Year-Old Children
Fanget M., Thevenot C., Castel C., Fayol M., 2011. Swiss Journal of Psychology/Schweizerische Zeitschrift für Psychologie/Revue Suisse de Psychologie, 70 (1) pp. 35-39.
 
Arithmetic word problem solving : evidence for the construction of a mental model
Thevenot C., 2010. Acta Psychologica, 133 (1) pp. 90-95.
 
Children's number processing is context dependent
Thevenot C., Barrouillet P., 2010. European Journal of Cognitive Psychology, 22 (3) pp. 348-359.
 
De l'émergence du savoir calculer à la résolution de problèmes arithmétiques verbaux
Thevenot C., Barrouillet P., Fayol M., 2010. pp. 137-166 dans Crahay M., Dutrévis M. (eds.) Psychologie des apprentissages scolaires, De Boeck.
 
Evidence for knowledge of the syntax of large numbers in preschoolers
Barrouillet P., Thevenot C., Fayol M., 2010. Journal of Experimental Child Psychology, 105 (3) pp. 264-271.
 
Mental subtraction in high- and lower skilled arithmetic problem solvers : verbal report versus operand-recognition paradigms
Thevenot C., Castel C., Fanget M., Fayol M., 2010. Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory, and Cognition, 36 (5) pp. 1242-1255.
 
Le développement du raisonnement dans la résolution de problèmes : l'apport de la théorie des modèles mentaux
Thevenot C., Perret P., 2009. Développement, 2 (2) pp. 48-55.
 
Quels problèmes posent l'apprentissage du calcul ?
Barrouillet P., Thevenot C., 2009. pp. 141-152 dans Crahay M., Chapelle G. (eds.) Réussir à apprendre, Presses Universitaires de France.
 
A generalization of the representational change theory from insight to non-insight problems : the case of arithmetic word problems
Thevenot C., Oakhill J., 2008. Acta Psychologica, 129 (3) pp. 315-324.
 
Représentations mentales et stratégies de résolution de problèmes arithmétiques verbaux chez les enfants de CM2
Thevenot C., 2008. L'année psychologique, 108 (4) pp. 617-630.
 
Strategies in subtraction problem solving in children
Barrouillet P., Mignon M., Thevenot C., 2008. Journal of Experimental Child Psychology, 99 (4) pp. 233-251.
 
Retrieval or nonretrieval strategies in mental arithmetic ? An operand recognition paradigm
Thevenot C., Fanget M., Fayol M., 2007. Memory & Cognition, 35 (6) pp. 1344-1352.
 
Why does placing the question before an arithmetic word problem improve performance ? A situation model account
Thevenot C., Devidal M., Barrouillet P., Fayol M., 2007. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 60 (1) pp. 43-56.
 
À la découverte du nombre : les représentations mentales
Thevenot Catherine, 2007. pp. 64-65 dans L'Education Enfantine, Nathan.
 
Encoding numbers : behavioral evidence for processing-specific representations
Thevenot C., Barrouillet P., 2006. Memory & Cognition, 34 (4) pp. 938-948.
 
La résolution de problèmes arithmétiques
Thevenot C., Coquin D., Verschaffel L., 2006. pp. 155-180 dans Camos V., Barrouillet P. (eds.) La cognition mathématique chez l'enfant, Solal.
 
Representations and strategies for solving dynamic and static arithmetic word problems : the role of working memory capacities
Thevenot C., Oakhill J., 2006. European Journal of Cognitive Psychology, 18 (5) pp. 756-775.
 
La résolution de problèmes.
Fayol Michel, Thevenot Catherine, Devidal Michel, 2005/12/20. pp. 193-221 dans Noël Marie-Pascale (eds.) La dyscalculie : Trouble du développement numérique de l’enfant., Solal.
 
The strategic use of alternative representations in arithmetic word problem solving
Thevenot C., Oakhill J., 2005. Experimental Psychology Section A : Human Experimental Psychology, 58 (7) pp. 1311-1323.
 
Représentation mentale et procédures de résolution de problèmes arithmétiques : l'effet du placement de la question = Mental representation and procedures in arithmetic word problems : the effect of the position of the question
Thevenot C., Barrouillet P., Fayol M., 2004. L'année psychologique, 104 (4) pp. 683-699.
 
Algorithmic solution of arithmetic problems and operands-answer associations in long-term memory
Thevenot C., Barrouillet P., Fayol M., 2001. The Quarterly JournalExperimental Psychology Section A : Human Experimental Psychology, 54 (2) pp. 599-611.
Transparent     Swiss University
Unicentre  -  CH-1015 Lausanne  -  Suisse  -  Tél. +41 21 692 11 11  -  Fax +41 21 692 20 15